10 Disember 2009

1 Malaysia dan Pintu Terbuka

Oleh: Dato' Baharuddin Zainal

Idea dan laungan 1 Malaysia yang disebarkan oleh kerajaan nampaknya semakin membuka pintu yang luas untuk kaum bukan Melayu mendesak kerajaan memberi peluang sama rata kepada orang bukan Melayu dalam segala bidang kehidupan di Malaysia. Berdasarkan pandangan: peluang sama untuk semua,hak sama rata untuk Melayu, Cina dan India, maka telah timbul tindakan menghujah hak-hak keistemewaan orang Melayu sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh seorang pemimpin politik bukan Melayu, M. Kulasegaran, DAP, sehingga menimbulkan protes serta demonstrasi segolongan orang Melayu di Shah Alam.

Soalnya tidakkah perbuatan pemimpin bukan Melayu itu satu lanjutan yang logikal daripada konsep 1 Malaysia? Kalau sudah dibuka peluang untuk semua tentulah tak ada hak-hak keistemewaan lagi bagi orang Melayu. Kita tidak boleh salahkan mereka kalau beranggapan demikian walaupun jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan tentang hak-hak keistemewaan orang Melayu.

Kalau orang Melayu sudah yakin bahawa kedudukan dan kekuatan ekonominya sudah sama kuat; pemilikan harta (tanah, rumah, gedung, kedai, kilang, pejabat,apartment, kondomonium) sama banyak kalau pun tidak lebih; pemilikan syarikat perniagaan (runcit dan borong, eksport dan import, pengangkutan dan pembuatan, pemasaran dan pengedaran) sudah setara; dan kedudukan dalam bidang profersional (doktor, jerutera, arkitek, peguam, akauntan, doktor gigi dan sebagainya) sudah sama hebat dengan bukan Melayu apa hendak dibimbangkan. Tetapi kalau masih ada bumiputera yang minum air telaga, jalan kaki berbatu-batu ke sekolah atau naik perahu, apabila banjir dinding rumahnya basah, siapa yang hendak kita salahkan?

Hampir 90% jabatan kerajaan, polis dan tentera itu penuh padat dengan pekerja serta pegawai Melayu, tetapi kenapa Melayu masih macam merempat minta sedekah setelah 50 tahun merdeka. Lihat berapa ramai yang berpangkat JUSA dan yang menjadi pengarah dalam badan-badan berkanun atau agensi kerajaan, apa yang mereka rancangkan secara strategik untuk membela Melayu?

Nah, beberapa tahun ini Bahasa Melayu pun dihumban dalam longkang pendidikan Matematik dan Sains!

Kenapa orang Melayu tak bersuara lantang, berani dan bersedia mati untuk mempertahankkannya. Malah yang menghina bahasa Melayu itu pemimpin politik Melayu dalam kerajaan.

Jadi, siapakah yang bersalah dan patut menderita kehinaan?

Pemimpin kerajaan Melayu kena berterus terang dan jelas memberitahu di mana letaknya kedudukan masyarakat Melayu di sisi masyarakat Cina dan India dalam 1 Malaysia ini; bukannya bercakap banyak tentang peluang dan kedudukan orang Cina dan India sahaja.

Di mana letaknya kedudukan bahasa dalam amalan rasmi di semua tempat, jati diri dan tradisi seni budaya dalam upacara-upacara budaya nasional; dan Islam sebagai agama Persekutuan dalam urusan kehidupan bernegara. Apa pun 1 Malaysia tak boleh mengkromikan asas-asas sejarah, prinsip-prinsip perlembagaan, dan tasawur Islam sebagai identiti atau jati diri 1 Malaysia itu.

Beliau lebih dikenali sebagai Baha Zain dan merupakan Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena).

Sumber: Blog DesaKota

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More