05 Mei 2010

Hakikat Cinta

Oleh: Mohd. Raimi b. Yusof

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan ( sekalian makhluk). Dia menciptakan manusia dari segumpal darah beku. Bacalah , dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah. Yang Mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajarkan apa yang tidak diketahuinya"
Surah Al’Alaq 96 : 1-5


Pencerapan Cinta
Manusia dibahagikan dengan 3 kecerdasan iaitu kecerdasan IQ, EQ dan SQ. Ketiga-tiga kecerdasan ini merupakan satu perkara yang begitu dititikberatkan di dalam menjalani kehidupan insani yang sempurna.

IQ merupakan satu hasil penemuan pakar psikologi German William Stern pada tahun 1912. Persoalan yang boleh ditimbulkan melalui kecerdasan ini ialah Apa yang kita fikir ?. Kebiasannya bacaan fizikal menjurus kepada perkara bersifat meteralistik yang membolehkan seseorang bangga mengejar kepada kesempurnaan kebendaan. Perkaitan yang tercantum antara cinta dan IQ adalah merupakan satu percantuman yang menghasilkan perhubungan bersifat fizikal iaitu perhubungan kebendaan, kecantikan dan kesihatan dimana unsur-unsur ini tiada roh pengekalan dan bersifat tidak abadi . Penghakisan cinta dari aspek ini membawa kepada satu pemahaman luaran individu yang membawa kepada satu penggadaian aspek kemanusiaan dalam diri manusia sendiri dan membawa kepada penjenamaan unsur-unsur haiwani dalam diri manusia.

Dari aspek Emosi pemahaman mudah boleh difahami adalah dengan menjawab persoalan apa yang kita rasa? Pelbagai perasaan boleh ditimbulkan seperti gembira, bahagia, sedih, kecewa, marah dan sebagainya. Cinta dan Emosi merupakan satu pakatan yang padu yang merupakan satu hubungan yang menjurus kepada kebahagian , keseronokan dan kegembiraan . Akan tetapi penghakisan cinta dari aspek ini menjenamakan kebahagian, keseronokan dan kegembiran dari aspek ruang lingkup diri dan pasangan mereka tanpa memikirkan ruang lingkup pemahaman agama dan norma-norma masyarakat. Perasaan pada ketika ini membawa kepada satu pandangan dunia yang indah yang bersifat retorik dimana kebahagiaan yang difokuskan hanyalah bersifat tidak abadi. Dimana ianya akan berkurangan setelah mengetahui kehidupan sebenar seorang insan yang dicintai dimana kehidupan ini dilindungi oleh buih-buih pemahaman indah yang tidak diketahui kebatilannya.

Teruskan baca dengan nama Tuhanmu
Kecerdasan SQ merupakan penemuan ilmia baru, yang ditemui ole Dana Zohar (Harvard University) dan Ian Marshall ( Oxford University ). Penemuan God Spot di dalam otak manusia dikatakan sebagai hardware spiritual. Penemuan ini menguatkan keadaan kepada kehidupan yang lebih bermakna dan memiliki kebahagian yang abadi. Cinta dari aspek ini merupakan hakikat cinta sebenar yang menemui persoalan siapa kita, dari mana kita berasal dan ke mana kita akan pergi. Segala persoalan ini menghubungkan kepada jambatan pencipta kita sebenarnya. Jambatan ini diumpamakan sebagai jambatan yang kukuh dan tidak akan runtuh sama sekali walaupun digertak ia akan tetap kukuh dan akan terus kukuh bergantung kepada keyakinan kita kepada hubungan tersebut. Hubungan pada ketika ini merupakan satu hubungan keseronokan tanpa kesepian, kebahagian tanpa kegusaran, kegembiraan tanpa batasan. Hal ini kerana penjualan jiwa kepada pembeli sesuai telah ditemui. Pembeli ini tidak pernah mengeluh dan sentiasa menunggu penjual datang kepadanya tidak kira waktu dan masa dan akan sentiasa membeli dengan penuh perasaan kasih sayang kepada penjual. Pembeli ini tidak mengharapkan kebendaan cuma mengharapkan ketaatan. Hal ini ditekankan oleh pembeli sebenar di dalam Al Quran:
"Dan (Aku perintahkan): Hendaklah kamu menyembahKu: inilah jalan yang lurus. Dan sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan ramai di antara kamu maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?"
Surah Yaasiin 36: 61-62

Cintai manusia, manusia kan mati,
Cintai Allah Kekal Selama-Lamanya.

Percayalah cinta hakiki wujud dan perlu mengambil masa untuk mencarinya hanya kesabaran pemecah kesesatan dan taqwa penemu jalan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More