20 Januari 2010

Apresiasi daripada Baca@LRT

Terima kasih juga kepada Sinar Harian, Berita Harian, Era Pakatan, Radio 24, Ramlee Awang Murshid Fan Club, Kelab Seni Pengucapan Awam Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Bahasa Melayu Kuala Lumpur, Kelab Tidur dengan Buku, PTS Publication, tim Secret Story, Sindiket Sol-Jah dan Sol-Dadu dan Dewangga Sakti.

Edisi Penuh

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera

Tuan dan cik puan yang dimuliakan, saya doakan tuan dan cik puan beroleh rahmat, dikurniakan rezeki, diberikan kesihatan, disentuh rasa kegembiraan dan dipermudahkan urusan.

Tuan dan cik puan yang dihormati,

Ramai yang terkejut dengan keberanian dan kesungguhan tuan dan puan yang dimuliakan.

Itulah respon utama yang disampaikan selepas peristiwa 16 Januari lalu. Respon ini saya terima secara lisan dan emel.

Akhbar Era Pakatan dalam tempoh empat hari berita itu disiarkan masih kekal menunjukkan berita ini sebagai hit bacaan tertinggi.

Radio Bernama menyiarkan berita Baca@LRT sebanyak empat kali bermula jam 12 sehingga jam 6.15 petang.

Penggerak gerakan membaca sebelum ini juga hairan bagaimana Baca@LRT dapat melakukan sesuatu yang sukar mereka lakukan dalam tempoh tiga tahun lalu.

Carian informasi Baca@LRT meningkat kesan daripada sebaran maklumat daripada tuan dan cik puan.

Dari seratus menjadi seribu hasil carian. Pada jam 10.28 malam, hasil carian Baca@LRT adalah seperti berikut;

Results 1 - 10 of about 3,030 for "Baca@LRT" with Safesearch on. (0.38 seconds)

Tim Baca@LRT yakin semangat, kegilaan dan kesungguhan kita bersama-sama telah menggerakkan aktiviti pada Sabtu lalu membawa kepada perkembangan ini.

-------------------

Kita telah menghantar mesej yang jelas kepada ramai orang. Bahawa orang Malaysia membaca, maklumat bahawa kita hanya membaca dua buku setahun perlu diperluaskan melibatkan kajian di kedai buku dan penerbit. Kita mengubah persepsi ini secara total.

Pada hari kita berada di Kelana Jaya, ada individu-individu yang tidak mengetahui mengenai gerakan ini bersama-sama mengambil foto di stesyen itu kerana teruja terhadap kerja mulia yang kita sama-sama usahakan.

Mereka yang sudah menjadikan amalan membaca di LRT yang mengetahui usaha ini tersentuh dengan kehadiran tuan dan cik puan kerana ia memberitahu mereka satu perkara yang jelas bahawa mereka tidak berseorangan selama ini.

Anak-anak kecil yang datang bersama pada hari itu berasa seronok melihat kita kerana mereka dapat melakukan sesuatu bersama-sama orang yang lebih dewasa.

-------------------

Kami di tim Baca@LRT memanggil usaha ini sebagai gerakan. Yakni ini adalah usaha kita bersama-sama menjadikan membaca sebagai gaya hidup.

Sekiranya kita memanggilnya kempen, maka kita hanya akan menang dengan mendukung slogan.

Kita dapat melihat sendiri betapa tidak selesanya penumpang yang tidak membawa bahan bacaan di LRT.

Kami yakin, selepas ini, mereka yang mengalami pengalaman dikelilingi orang ramai yang membaca akan membawa bahan bacaan mereka selepas ini.

Mereka akan terbayang situasi pada 16 Januari lalu setiap kali mahu menaiki LRT.

-------------------

Baca@LRT percaya ia adalah gerakan beramai-ramai dan usaha secara individu yang akan berterusan.

Baca@LRT akan hidup dalam diri kita di mana sahaja kita berada tanpa mengira tarikh dan hari tertentu.

Tuhan memberi ganjaran atas usaha yang dilakukan. Apa jua hasilnya selepas ini, kita semua telah memberikan yang terbaik bagi membudayakan membaca sebagai gaya hidup.

Gerakan pada 16 Januari lalu adalah mesej jelas kepada masyarakat. Membaca di tempat terbuka bukan sesuatu yang ganjil. Ia adalah kebiasaan yang perlu ditonjolkan. Rasa kagum kita kepada budaya di negara Jepun kini sudah bertukar menjadi tindakan.

-------------------

Sebagai makluman, selepas program pada 16 Januari lalu, rakan-rakan kita secara sukarela mahu menggerakkan Baca@LRT melalui stesyen masing-masing.

Ini bermakna, situasi tsunami Baca@LRT pada bulan Febuari akan lebih natural dan real sifatnya.

Jumlah orang yang membaca dari satu stesyen ke satu stesyen akan bertambah sehingga ke stesyen akhir yang kita akan tentukan kelak.

Ini akan menjadi pengalaman menarik kita semua bagi melihat respon penumpang pada hari itu.

-------------------

Buat pengetahuan, Bahagian Penyelaras Komunikasi Gerakan Rakyat Baca@LRT kini mempunyai dua pecahan.

Pertama untuk sebaran maklumat bahasa Melayu dan kedua adalah untuk sebaran maklumat bahasa Inggeris.

Ia akan dikendalikan oleh sukarelawan dan rakan baru kita yang turut terlibat dalam gerakan membaca pada 16 Januari lalu.

Bahagian penyelaras komunikasi bahasa Melayu akan kekal bagi sebaran maklumat dan taklimat online melalui Facebook dari masa ke semasa.

Manakala penyelaras komunikasi bahasa Inggeris membantu kita menyampaikan perkembangan Baca@LRT kepada gerakan membaca di luar negara.

-------------------

Di sini saya secara peribadi mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir pada 16 Januari lalu.

Mudah-mudahan, tuhan permudahkan usaha kita pada bulan Febuari ini. Tarikh akan dimaklumkan, 15 hari sebelum gelombang kedua bersama taklimat secara online.

Terima kasih juga kepada Sinar Harian, Berita Harian, Era Pakatan, Radio 24, Ramlee Awang Murshid Fan Club, Kelab Seni Pengucapan Awam Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Bahasa Melayu Kuala Lumpur, Kelab Tidur dengan Buku, PTS Publication, tim Secret Story, Sindiket Sol-Jah dan Sol-Dadu dan Dewangga Sakti.

Terima kasih kepada para jurufoto professional yang hadir, mereka menjadi orang penting merakamkan peristiwa bersejarah di negara ini.

-------------------

Mari kita berangan-angan.

Pada suatu hari nanti, berkat usaha kita bersama-sama, logo Baca@LRT akan berada di kedai-kedai buku.

Akan kelihatan logo Baca@LRT di pintu masuk MPH, POPULAR, BORDERS dan setiap kedai majalah di setiap stesyen LRT.

Semuanya menyokong dan memberitahu orang ramai inilah kedai buku yang menyokong Baca@LRT, satu gerakan membaca terbesar yang kita lakukan bersama-sama.

Secara automatik perkataan Baca@LRT berulang-ulang di mana sahaja dan menjadi perkataan yang mendorong orang lain melakukannya.

Mari kita berangan-angan keadaan ini akan berlaku sebagaimana kita berangan-angan pada 16 Januari lalu. Kemudian ia akan menjadi benar.

Kita sebenarnya tidak mengikut sistem, tetapi mencipta sistem sendiri dalam masyarakat. Satu sistem hidup yang akan menjadi kebiasaan pada anak-anak dan generasi selepas ini.

Bertemu kita sekali lagi pada Febuari 2010. Insya Allah.

Tuan Zamri Mohamad

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More