17 Januari 2010

KESPA sertai Baca@LRT

oleh: Muhammad Safwan Mohd. Noor Azmi



Pada 16 Januari 2010, Komuniti Facebook Baca@LRT telah mengadakan aktiviti membaca di dalam LRT. Program ini merupakan inisiatif kumpulan peminat-peminat buku, pembaca tegar dan penyokong kempen membaca dalam LRT. Dua orang wakil Kelab Seni Pengucapan Awam (KESPA) telah mengikuti program tersebut sebagai tanda memberi sokongan terhadap aktiviti membudayakan amalan membaca dalam kalangan masyarakat.


Catatan Perjalanan
Oleh kerana tiada taklimat diberikan sebelum program bermula, peserta dimaklumkan menerusi Facebook supaya menggunakan 'kata laluan: natural' untuk mengenali ahli-ahli baharu lain yang mempunyai tujuan yang sama. Program akan berlangsung sepanjang perjalanan dari Stesen LRT Terminal Gombak hingga ke Stesen LRT Kelana Jaya.

Pada pukul 10.00 pagi, peserta memasuki ke dalam LRT dan mula membaca. Perjalanan ke Kelana Jaya mengambil masa kira-kira 45 minit. Situasi yang berlaku dalam LRT tadi dipenuhi dengan peserta Baca@LRT dengan buku, majalah, kertas kerja, novel dan komik di tangan masing-masing.

Penyertaan Profesor Emeritus Abdullah Hassan bersama-sama isteri beliau, Puan Ainon Mohd., Pengerusi Kumpulan Syarikat-syarikat PTS, penulis dan perwakilan badan bukan kerajaan (BABUKA) memeriahkan lagi program tersebut.

Masyarakat yang melihat situasi tersebut didapati ada yang terkebil-kebil hingga timbul tanda tanya, rasa bersalah kerana tidak turut membaca dan tidak kurang juga yang memandang sinis. Walau bagaimanapun, usaha murni sebegini perlu diteruskan pada masa-masa akan datang. Hal ini bukan semata-mata menagih publisiti mahupun populariti sebaliknya bertujuan untuk mendidik masyarakat supaya menjadikan membaca sebagai budaya atau cara hidup walaupun di mana-mana sahaja.

Berikan sokongan dan dokongan saudara kepada Baca@LRT


Jangan lupa untuk menyertai Komuniti Facebook Baca@LRT. Aktiviti seterusnya dijangka pada bulan Februari pula. Mari meramaikannya.

Keratan akhbar
Akhbar Sinar Harian, 28 Disember 2009

Akhbar Berita Harian, 12 Jan 2010

Akhbar Era Pakatan, 16 Jan 2010

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More