31 Januari 2011

PERCAYA PADA DIRI SENDIRI

percaya pada diri sendiri

images

Sikap percaya pada diri sendiri merupakan suatu ‘booster’ atau pendorong utama bagi menjadikan seseorang insan mencapai kejayaan. Sikap percaya pada diri sendiri telah melahirkan seorang insan yang hebat bergelar Sinnathamby. Sinnathamby ialah pemaju hartanah terkemuka di Australia. Beliau dilahirkan di Negeri Sembilan dan merupakan pengerusi Springfield di Australia. Beliau telah menjadikan Mahatma Gandhi sebagai inspirasi hidupnya. Menurut Sinnathamby, walaupun Gandhi tiada harta yang melimpah ruah, tentera yang banyak dan gagah serta hubungan kekeluargaan bagi menyokongnya, namun beliau telah mengubah landskap sejarah India dengan mencipta satu empayar sejarah kemanusiaan dengan menyerahkan India kepada pemiliknya yang berhak dan membuatkan pihak British melaksanakannya secara mudah dan terhormat hasil daripada sikap berani serta yakin dan percaya pada diri sendiri tanpa perlu terlalu bergantung pada orang lain.

Pelbagai pengajaran dapat diambil dan dibuat pedoman daripada inspirasi Sinnathamby. Selain itu, terdapat 10 tips untuk capai kejayaan. Antaranya ialah:-

  1. Baiki segala kekurangan dan kelemahan diri.
  2. Kemaskan diri, baiki penampilan diri serta anggaplah diri anda sebagai yang terbaik.
  3. Jangan malu atau segan untuk membuat perkara atau perubahan yang positif.
  4. Selalu berkata pada diri bahawa anda dicipta sama seperti orang lain yang mempunyai kelebihan dan bakat tersendiri.
  5. Elakkan perasaan malu tak bertempat kerana perasaan malu mampu menjatuhkan keyakinan diri.
  6. Lakukan warm-up sebelum memulakan sesuatu pekerjaan kerana aktiviti ini mampu mengaktifkan diri anda.
  7. Sentiasa peka dengan masa kerana ‘masa itu emas’. Jangan suka bertangguh dan membiarkan masa berlalu tanpa membuat sebarang perkara yang berfaedah.
  8. Apabila hendak memulakan kerja, fikirkan hasil yang akan diperoleh,bukannya masalah yang akan timbul.
  9. Pandang tepat pada mata dan muka orang yang kita sedang berinteraksi bagi menjadikan komunikasi itu bermakna.
  10. Sentiasa berdoa dan bertawakal kepada Allah supaya dipermudahkan setiap urusan di dunia ini.

Diharap agar artikel ini dapat membantu sedikit banyak setiap insan yang bergelar manusia yang sentiasa inginkan perubahan positif dalam diri. Tips di atas amat berguna dan bermakna terutamanya bakal-bakal guru yang akan mendidik dan melahirkan insan yang berguna kepada keluarga, agama, masyarakat dan negara kelak. Sama-samalah kita melakukan transformasi dalam diri agar menjadi insan yang berpekerti mulia, berketrampilan dan gemilang. images (1)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More