25 November 2009

Krisis Kependidikan Masa Kini: Cabaran Membina Generasi Berjiwa Merdeka

Oleh: Dato' Dr Siddiq Fadzil

Mengendalikan sebuah institusi pengajian tinggi swasta Islami di tengah kalut persaingan dan kekangan memang tidak mudah; namun demi komitmen dan kesetiaan terhadap idealisme pendidikan dan pemerkasaan bangsa, maka ia mesti dilakukan meskipun terpaksa berhempas pulas menentang arus, menangkal ribut, melawan badai. Kehadiran IPTS model Dar al-Hikmah sebenarnya amat bererti sekali pada saat dunia pendidikan dilanda krisis berat setelah menjadi korban politisasi dan komersialisasi. Demikianlah tragedi yang menimpa IPT akhir-akhir ini. Di mana-mana orang mulai menyuarakan keprihatinan bahawa kampus-kampus IPT yang tampak mewah, megah dan gagah itu tidak lagi dapat menyembunyikan hakikat kelumpuhan dinamikanya sebagai institusi pemerkasaan dan pencerdasan generasi muda. IPT semakin kehilangan wibawa sebagai pusat kecendekiawanan yang bebas, kritis dan artikulatif. Warga IPT sudah semakin tidak mampu menegakkan kebenaran dan kedaulatan ilmu. Segalanya telah diputuskan dan diatur berasaskan kepentingan politik penguasa dan perkiraan untung rugi sektor korporat pendana.

Melihat pola dan proses pendidikan yang sedang dijalani oleh generasi muda dan implikasinya terhadap masa depan bangsa, terasa ada semacam panggilan yang kuat untuk melakukan kunjungan ulang (revisit) apa yang telah kita wacanakan tiga dekad yang lalu, ketika kita mendiskusikan fenomena the captive mind (minda tawanan) yang diserlahkan oleh Prof. Syed Hussein Alatas, sewaktu kita menelaah gagasan Paolo Freire tentang pendidikan kaum tertindas (Pedagogy of the oppressed), dan semasa kita dicerahkan dengan gagasan pendidikan Prof. Syed Naquib al-Attas. Ternyata setelah tiga puluh tahun berlalu, kita masih dituntut untuk terus memperjuangkan pendidikan liberatif-transformatif, pendidikan yang membebaskan anak bangsa dari belenggu “minda tawanan”. Untuk itu mungkin ada manfaatnya kita melanjutkan telaah terhadap pemikiran Paolo Freire seterusnya sebagaimana yang tertuang dalam buku-bukunya yang lain, termasuk A Pedagogy for Liberation: Dialogues on Transforming Education. Memang gagasan tokoh pendidikan dari Brazil itu harus ditanggapi secara kritis-evaluatif. Ia bukanlah dogma yang harus diterima sebagai benar; tetapi kekentalan semangat pembebasan dan pemberdayaan mewajarkannya menjadi bahan bacaan klasik yang relevan, bukan hanya untuk rakyat Amerika Latin, malah untuk umat dunia Islam juga.

Demikianlah kenyataannya, di tengah hangar-bangar demokratisasi dan hak asasi, masih berlaku pembelengguan minda, malah berlaku juga gejala yang disebut oleh Fahmiy Huwaydiy sebagai al-irhab al-fikriy atau terorisme pemikiran. Sempena memasuki alaf baru, abad ke-21, penyair kenamaan Indonesia, Rendra menyampaikan pidato keprihatinan dengan judul yang mencengangkan, “Bangsa Indonesia Belum Merdeka”. Demokrasi yang seharusnya membawa erti kebebasan dan keterbukaan, dalam konteks Indonesia menurut Rendra telah dieksploitasi oleh parti-parti politik untuk menjajah fikiran rakyat dengan mendirikan tembok-tembok yang mengurung mereka dalam pola fikir parti, tanpa ruang pendedahan yang secukupnya kepada pemikiran di luar faham parti. Sementara itu penguasa Order Baru melaksanakan pelbagai dasar dan peraturan yang membunuh kesedaran dan pemikiran kritis generasi muda kampus. Peraturan-peraturan supresif yang memakai nama “Normalisasi Kehidupan Kampus” itu sebenarnya tidak lain adalah lambang kegagalan generasi tua (penguasa) untuk berdialog dengan generasi muda kritis-idealis. Maka berlakulah apa yang dahulu dilakukan oleh Fir`aun terhadap Bani Isra’il, menyuapi rakyat dengan pandangan sepihak, “ma urikum illa ma ara, aku tidak perlihatkan kepadamu selain apa yang aku lihat”. Dengan kata lain, hanya pendapat versi Fir`aun sahaja satu-satunya versi yang boleh diketengahkan. Demikianlah berlakunya pemaksaan dasar serba berat sebelah yang mengakibatkan lahirnya generasi yang “mati sebelah”; punya dua mata tetapi hanya dibolehkan melihat ke sebelah; punya dua telinga, tetapi hanya mendengar sebelah; punya dua tangan tetapi hanya boleh mencapai sebelah; punya dua kaki, tetapi hanya boleh melangkah ke satu arah. Mungkin generasi itulah yang diwakili oleh si Toni, watak simbolik yang dilukiskan oleh penyair Taufiq Ismail.

Komitmen pendidikan Islam ialah untuk membina manusia utuh dan seimbang, berwawasan luas, berminda terbuka, siap mengambil hikmah biar dari mana pun datangnya, walau dari musuh sekalipun, khudhu ‘l-hikmata min ayyi wi`ain kharajat. Nasib generasi “serba sebelah” itu sudah cukup buruk, tetapi al-Qur’an mengingatkan nasib buruk itu mungkin menjadi lebih buruk lagi, apabila mereka menjadi buta dan pekak sama sekali: lahum qulubun la yafqahuna biha, wa lahum a`yunun la yubsiruna biha, wa lahun adhanun la yasma`una biha, ula’ika ka ‘l-an`ami bal hum adall. Demikianlah pemerian Qur’ani tentang generasi manusia yang hilang kemanusiaannya, lalu merudum martabatnya sedarjat dengan haiwan ternakan (al-an`am) apabila hati tidak lagi mengerti, apabila otak tidak berfikir bijak, apabila mata tidak melihat fakta, apabila telinga tidak mendengar yang benar.

Ketika ini kita sedang menyaksikan gejala ironis, kemarau intelektual di tengah banjir graduan. Rupa-rupanya yang namanya intelektual bukan sekadar pemilik ijazah tinggi. Intelektual adalah manusia pemikir, dunia intelektual adalah dunia idea, dialog dan wacana yang kritis, cerdas dan bebas. Kesuburan intelektual sebenarnya banyak ditentukan oleh faktor kualiti kepimpinan dan dasar pemerintahan. Demikianlah iktibar dari sejarah sebagaimana yang disorot oleh Ali Mazrui tentang fenomena kematian intelektualisme di negara-negara Afrika Timur. Sebelum dilanda bencana keintelektualan akibat politik otoriter, negara-negara seperti Kenya, Uganda dan Tanzania pernah melalui era kesuburan semangat dan budaya intelektual, khususnya tahun-tahun awal pasca kemerdekaan; iaitu ketika tokoh-tokoh intelektual yang menjadi Ketua Negara masih setia terhadap nilai dan etika keintelektualan. Kenya dipimpin oleh Jomo Kenyatta, peribumi pertama yang ahli dalam bidang antropologi sosial, penulis buku Facing Mount Kenya. Uganda dipimpin oleh Obote, pengagum Milton, sasterawan Inggeris yang tersohor dengan karyanya Paradise Lost, sehingga beliau mencantumkan nama pengarang tersebut dengan namanya menjadi Milton Obote. Sementara itu Tanzania dipimpin oleh Julius K.Nyerere, pemikir-failasuf yang menterjemahkan dua karya agung Shakespeare ke dalam bahasa Kiswahili, Julius Caesar dan The Merchant of Venice. Sebagai pemimpin berperanan ganda, penguasa-intelektual, mereka menyedari dan menghargai nilai intelektualisme, dan kerananya mereka bersedia mewujudkan suasana yang kondusif untuk perkembangan keintelektualan termasuk kebebasan berfikir dan bersuara serta hak berbeza pendapat dengan siapa sahaja, termasuk Ketua Negara sendiri.

Malang sekali, perkembangan politik otoriter telah mengakibatkan sejarah keintelektualan Afrika Timur mengalami nasib yang cukup tragik: sayang intelektualisme mati dibunuh! Di Uganda ia dibunuh oleh Idi Amin yang naik menerusi rampasan kuasa tentera. Selama lapan tahun menjadi penguasa diktator-brutal beliau telah membisukan kaum intelektual. Mereka yang tidak mahu dibisukan terpaksa nyah ke luar negara. Di Kenya, intelektualisme lumpuh akibat meningkatnya politik otoriter dan menurunnya kebebasan akademik di kampus-kampus. Gejala yang bermula pada akhir pemerintahan Kenyatta ini menjadi semakin parah pada zaman selepasnya. Di Tanzania, kematian intelektualisme berlaku agak lewat kerana dilindungi oleh Ketua Negaranya Julius K.Nyerere, tokoh yang disifatkan oleh Ali Mazrui sebagai a superb intellectual ruler yang tahu menghargai pemikiran dan perdebatan intelektual. Bagaimanapun akhirnya ajal tidak dapat ditunda. Intelektualisme di Tanzania mati dicekik oleh politik Nyerere sendiri apabila beliau mengamalkan sistem politik satu parti dan mendominankan ideologi sosialisme lokal. Politik seperti itu secara konsekuensial telah membawa kepada amalan diskriminatif kepartian dan ideology, meminggirkan intelektual yang tidak sependirian dan merangsang pengkhianatan intelektual -menyikapi sesuatu bukan dengan amanah keilmuan tetapi dengan ampu bodek untuk meraih habuan. Memang di mana-mana pun dan bila-bila pun, amalan diskriminatif selalu menjadi pembunuh utama intelektualisme. Sistem satu parti atau multi-parti sekalipun, jika sudah mengamalkan dasar diskriminatif, melantik dan mengangkat berasaskan kriteria “orang kita” dan “bukan orang kita” dengan mengenepikan kualiti dan prestasi, alamat matilah tradisi keintelektualan bangsa.

Di mana-mana, IPT dianggap sebagai the last bastion, kubu terakhir tradisi keintelektualan. Tetapi apabila IPT kehilangan otonomi dan kebebasan akademik, apabila IPT ikut terseret menjadi korban politisasi dan ditundukkan kepada kepentingan kepartian maka IPT akan segera kehilangan kekuatan meritokratiknya, dan kehilangan misi keintelektualannya. Mungkin masanya belum terlalu. lewat untuk memulihkan kredibiliti IPT dengan mempertimbangkan saranan baik pulih yang dikemukakan oleh Ali Mazrui, “A university has to be politically distant from the state; second, a university has also to be culturally close to society; and third, a university has to be intellectually linked to wider scholarly and scientific values in the world of learning.

Masalah yang kita hadapi sebenarnya bukan hanya kelesuan IPT, tetapi dunia pendidikan keseluruhannya sedang ditimpa krisis. Sistem pendidikan di pelbagai rantau dunia ketika ini sedang dipersoalkan dari pelbagai sudut. Ada yang mempersoalkannya dari segi biayanya yang terlalu tinggi melewati batas jangkauan majoriti rakyat. Akibat komersialisasi yang bermotif mengaut keuntungan, rakyat harus membayar mahal sedang kualitinya belum pasti. Dengan ketiadaan biasiswa dan bantuan yang mencukupi biaya pendidikan terbeban sepenuhnya di bahu ibu-bapa. Untuk itu mereka yang kurang mampu akan terpaksa bergolok bergadai. Keadaan inilah yang meresahkan masyarakat. Di Indonesia misalnya, telah terbit buku-buku dengan judul bernada protes seperti, Pendidikan Yang Memiskinkan dan Orang Miskin dilarang Sekolah. Andainya demokratisasi pendidikan mahu direalisasikan harus dipastikan semua lapisan rakyat dapat menikmati pendidikan berkualiti dengan kos yang terjangkau. Kegagalan melaksanakan dasar ini akan mewujudkan keadaan survival of the richest, di mana pendidikan berkualiti menjadi monopoli segelintir kaum elit.

Selain itu ada pula yang mempersoalkannya dari segi penumpuannya yang berlebih-lebihan pada prestasi akademik sehingga mengabaikan dimensi-dimensi kemanusiaan lainnya. Anggapan umum bahawa prestasi akademik adalah penentu masa depan telah menimbulkan suasana persaingan yang semakin sengit. Alam persekolahan telah menjadi sebuah gelanggang hempas pulas yang tegang, anak-anak sekolahan kelihatan sugul, muram, kelelahan, terbeban dan tertekan. Keadaan inilah yang menimbulkan pertanyaan, “Are we preparing them for success or overloading them with stress?”. Selain dianggap penentu masa depan, prestasi akademik anak-anak juga seringkali dilihat sebagai lambang status sosial dan kebanggaan orang tuanya. Untuk itu pula anak-anak sekolahan dipacu bagai kuda lumba. Akibatnya yang kalah berlumba atau yang memang tidak mampu berlumba berasa tidak dihargai dan tidak dikehendaki. Anak-anak yang kecewa ini lalu mencari tempat pelarian - ada yang membunuh diri, ada yang menagih dadah, ada yang menyertai kumpulan haram dan bermacam-macam lagi. Disedari atau tidak, persaingan mencapai gred tertinggi telah menumbuhkan budaya menipu dan meniru yang ketika ini sudah menjadi gejala global, “From Beijing to Boston, student cheating is reaching new levels, thanks in large part to advances in technology. But competition is the real culprit, as top grades - regardless of how kids achieve them - are more and more critical.” Demikianlah kata-kata yang tercatat pada halaman depan Newsweek, 27 Mac 2006. Kalau ini bukan krisis, lalu apa?

Beliau merupakan bekas guru pelatih di Institut Bahasa (kini IPGM Kampus Bahasa Melayu, Kuala Lumpur). Beliau pernah menyandang beberapa jawatan, antaranya ialah Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Kini, beliau merupakan Presiden Wadah Percerdasan Ummah (WADAH) dan Kolej Dar Hikmah, Kajang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More